WWF-Türkiye Doğa Öncüleri Programı Lise Finalistleri
Güncelleme Tarihi May, 19 2022
1) Bursa, Osmangazi, Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Proje Adı: Doğanın Melekleri
Proje Özeti: Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri olarak, orman yangınlarının önemli sebeplerinden birisinin biz insanların ormana karşı duyarsız ve bilinçsiz yaklaşımları olduğunu keşfettik. Ormanlarda söndürmediğimiz bir ateş ya da attığımız cam atıklar, izmaritler kolayca orman yangınlarına sebep olabiliyor. Bunu hep beraber engelleyebiliriz.
Tek yapmamız gereken çevremizdekilerin de farketmesini sağlamak!
Proje başlangıcında orman yangınlarına neyin sebep olduğunu soran testler yapıldı. Tüm bilgilendirmeler sonunda katılımcılarımızın tamamı yeniden yanıtladıkları testlerde orman yangınları hakkında daha fazla bilgiye sahip olduklarını ve projenin farkındalığı arttırdığını bize gösterdiler. Ayrıca Instagram gönderilerimiz ile daha fazla insana ulaşmaya çalıştık. Umarız bu yaz yaptığımız çalışmalarla olası bir yangını önleyebilmiş oluruz.
Proje web sitesi için tıklayınız.
Proje web sitesi için tıklayınız.
2) Ankara, Çankaya, Özel Ankara Maya Anadolu ve Fen-Teknoloji Lisesi
Proje Adı: Doğa İçin Kodluyoruz
Proje Özeti: Projemiz, 8-10 yaş arası öğrencilerin atıkların sınıflandırılması ve geri dönüşümü üzerine bilinçlendirilmesini hedeflemektedir. Öğrencilerimizin yaparak, yaşayarak ve eğlenerek öğrenmesi amacıyla atıkların sınıflandırılmasıyla ilgili bir oyun tasarladık ve kodlamasını gerçekleştirdik. İnovatif bir oyunu öğrencilerle buluşturmak ve 21. yüzyıl öğrencilerine ilgi alanları olan oyunlar ile ulaşmak ve bilinç kazandırmak temel hedefimizdir. Projemizdeki oyunda öğrencilerin farklı ekosistemlerde kodlanmış ve doğada bulunan atıkları sınıflandırarak uygun atık kutusuna yerleştirmeleri beklenmektedir. Ziyaret ettiğimiz okullardaki öğrencilere oyunu ilk kez oynattıktan sonra aldıkları puanları kaydettik. Sonrasında ise yaptığımız sunum ve eğitim ardından oyunu tekrar oynattık. Öğrencilerin aldıkları puanlarda anlamlı farklar olduğunu belirledik.
Projenin kendini gerçekleştirmesi sonucunda hem doğada geri dönüşümü hızlandırmak adına adım atmış hem de küçük yaştan itibaren insanlarda sorumluluk bilinci etkisi yaratmış olacağız. Projemizi öncelikle Maya Okulu bünyesinde olan ilk ve ortaokullarda başlattık. Fakat amacımız projemizi Türkiye’deki tüm devlet ve özel okullarda hayata geçirerek yaygınlaştırmaktır. Bu sayede en önemli sorunlardan biri olan atıkların uygun bir şekilde sınıflandırılarak geri dönüşüme katılmasını sağlayabilir, küçük yaştaki öğrencilere atıkları tanıma fırsatı sunabiliriz.
Proje videosu için tıklayınız.
Proje videosu için tıklayınız.
3) İstanbul, Üsküdar, Surp Haç Ermeni Lisesi
Proje İsmi: Düşük Maliyetler ile Alternatif Gübre Üretimi
Proje Özeti: İlk etapta yatılı okulumuzda gıda alanında kendine yeten ve geri dönüşümü benimsemiş, sürdürülebilir organik, sağlıklı yaşam benimsemiş öğrenciler yetiştirip, bu yetenek ve bilgilerini sosyal yaşantısında uygulamalarını sağlamak.
İleri dönüşümlü malzeme kullanılarak sera yapımı ve seranın bitki gelişimine katkısını araştırdık. Bu serada evcil kuş gübresi, solucan gübresini kontrol gurubu ile kıyasladık. Günlük gözlem ve haftalık ölçümler yapılarak serada yetiştirilen karnabahar, brokoli, marul ve lahana gibi ürünlerin sera koşulu, aquaponik kültür ve doğa koşullarında ürün verimliliğinin kontrol guruplarına göre olumlu etkilerini görerek alternatif gübre ve tarım koşulları yarattık.
4) Antalya, Muratpaşa, İstek Antalya Lara Anadolu ve Fen Lisesi
Proje Adı: Meşe Ağacı Kabuğu Nişastası ve Selülozu Bazlı Biyoplastik Film Sentezi
Proje Özeti: Doğa dostu biyoçözünür materyalimizi tamamen atık statüsünde olan ve ülkemizde fazlaca bulunan meşe ağacı palamudu kabuğundan elde ettik. Antalya Akdeniz Üniversitesi kampüsünde bulunan meşe ağacından dökülen palamutları toplayarak, Fen Fakültesi Araştırma Laboratuvarlarında öncelikle palamudun kabuğundan nişasta ve selüloz elde edip daha sonra bu hammaddeler ile biyoplastik materyaller ürettik. Sentezlediğimiz materyaller esnekliği, mekanik dayanımı, ısıya karşı dirençli olması gibi özellikleriyle ambalaj, paketleme, poşet, ziraat endüstrisinde malç film gibi farklı kullanım alanlarına sahip.
Projemizde farklı disiplinleri bir araya getirmek ve plastik atıkları konusunda farkındalık yaratması amacıyla okulumuzda farklı dillerde konferanslar düzenleyip plastik atıkları problemini anlattık, proje tanıtımlarımızı gerçekleştirdik. Sosyal medya hesabımız (gogreen_tr) aracılığıyla okul dışındaki topluluklar ve benzer gönüllüler de dahil olmak üzere geniş bir kitleye düzenli olarak bilgilendirici paylaşımlarda bulunduk, aktif çalışmalarımızdan ve gelecek projelerimizden bahsettik ve ileriki aşamalarda da buna devam etmeyi planlıyoruz.
5) Muğla, Bodrum, Özel Bilnet Anadolu Lisesi Bodrum
Proje Adı: Bodrum Gölköy Kovalık Sulak Alanı ve Gölköy Hurmasının Yaşatılması
Proje Özeti: Projemizde, Bodrum’un tek sulak alanı olan, insanların istilasına uğrayan ve yerel halkın bile varlığından pek haberdar olmadığı Gölköy Kovalık Sulak Alanı ve bu alan içinde yer alan Türkiye’nin endemik türlerinden biri olmasına rağmen insanlar tarafından üç kere yakılan Gölköy Hurma Ormanı’nın korunmasına dikkat çekmek istedik.
Sokağa çıkma yasağı, karantina gibi olağanüstü durumlarda teknolojinin gücünden faydalanarak Türkiye genelinde imza kampanyası başlattık. İmza kampanyamızın ses getirmesi ile yerel ve ulusal basında yer almamız sonucunda Bodrum Belediyesi kampanyamıza dâhil olarak, destek vermek istedi. Gölköy Kovalık Sulak Alanı’nın sorunlarını anlatan bir kamu spotu hazırladık ve Uluslararası Bodrum Halikarnas Granfondo ve Bodrum Belediyesi Çevre Günü etkinliğine davet edildik. Bu etkinlikte Bodrum halkına Gölköy Kovalık Sulak Alanı hakkında bilgi vererek, Gölköy hurmasının tohumlarını dağıttık. Böylece geniş bir kitle, bu alanın varlığından ve korunması gerektiğinden haberdar oldu. Kısa bir süre önce de Gölköy Kovalık Sulak Alanı, Cumhurbaşkanlığı tarafından hassas alan ilan edilerek koruma altına alındı.